دانستنیهای MDF و لترون
مشاوره در انتخاب مبلمان
آموزش نکات مهم و مفید در انتخاب و چیدمان مبلمان

اساس تركیب MDF چوب و رزین است كه تحت فشار و حرارت قرار گرفته و با افزایش استحكام ، مقاومت در برابر آتش و نفوذ ناپذیری خواص بهتری نسبت به چوب نرم خوا هد داشت همچنین قابلیت ماشین كاری بالای نیز دارد كه قبل از این تنها چوبهای سخت قابلیت كارهای مكانیكی و ماشین كاری را دارا بودند. MDF ها به طور معمول دارای با ضخامتی از 3 میلیمتر تا 40 میلیمتر می باشند.

 

ام دی اف را پس از تولید می‌توان روکش نمود. روکش‌های تزیینی علاوه بر زیبایی به دوام و کاربرد آن در محیط‌هایی مانند آشپزخانه کمک می‌کند. روکش ملامینه متداول ترین نوع روکش برای MDFمی‌باشد که در آن فرایند کاغذ دکوراتیو آغشته به رزین تحت فشار و حرارت بر روی تخته چسبانده می‌شود.

 

 

 

 

 

مقایسه MDF و Letron با چوب طبیعی

به دنبال ورود MDF و لترون به صنعت چوب ، تحولی شگرف در این صنعت به وجود آمد که توانست صنعت چوب را از ورطه سنتی و محدودیتهای فراوان رهایی بخشیده و وارد دنیای صنعتی و مدرن ، همراه با کیفیت بالاتر ، گرداند.در اینجا به بیان مختصری از خصوصیات لترون و MDF در مقایسه با چوب طبیعی می پردازیم:

1 ) مصنوعات چوبی ساخته شده می بایستی رنگ آمیزی شده و هزینه ها و دشواریهایی را جهت محافظت سطح آنها می بایستی متحمل شد.در فرایند رنگ آمیزی نیز مواد شیمیایی بر بافت طبیعی چوب اثرات مخربی داشته و بعد از مدتی نیز رنگ قسمتهای مربوط به مفاصل و اتصالات به صورت لایه لایه خرد شده و یا بلند می شود.نور مستقیم خورشید نیز تاثیرات نامطلوبی بر سطوح چوبی خواهد داشت.در صورتی که لترون و ام دی اف نیازی به رنگ آمیزی نداشته و داری سطوح لعابی یا لامینت هستند که در برابر سایش ، برخورد و نور آفتاب و ... مقاومتر هستند.

2 ) مصنوعات MDF و لترون به صورت اجزای قابل مونتاژ و قابل تفکیک ساخته می شوند و همین امر سهولت در جابجایی و محافظت آسانتر را در هنگام حمل ، پدید می آورد. در صورتی که در مصنوعات چوبی ، این امر با سادگی میسر نبوده و معایبی را به همراه دارد.

3 ) پروفیلهای MDF و لترون در سطوح مختلفی از مقاطع ساخته شده و می تواند در هر مرحله از ساخت ، متناسب با نوع محصول تغییر کند. حال آنکه در فرآیند تغییر مقاطع چوب طبیعی و برشهای مقطعی ، سختیها و موانع بیشتری وجود دارد و مستلزم زمان و هزینه بیشتری است .

مزایای استفاده از MDF بجای نئوپان

MDF بدلیل ساختار یکنواخت همگنی که دارد به راحتی ابزار کاری شده و تهیه پروفیل و برش کاری براحتی و بدون اتلاف و خرابی MDF امکان پذیر است. همچنین بواسطه داشتن سطح بسیار صاف و صیقلی قابلیت روکش کاری و رنگ شدن و خوبی دارد. در برابر رطوبت، پوسیدگی و همچنین خوردگی توسط حشرات از جمله موریانه کاملا مقاوم است. طول عمر بیشتری داشته و در برابر تغییر شکل و خمیدگی و پیچش مقاوم بوده از خاصیت ضد صدا Acoustic بر خوداری است. ضمن آنکهMDF در ضخامت پایین(5/2mm) نیز قابل تولید است: از کاربردهای MDF نازک یا Thin MDF می توان استفاده در صفحات پشتی کابینتها، پنل چارچوب در،پارتیشن بندی و مصارف جدید در صنعت کفش سازی، قسمتهای داخلی وسایط نقلیه، اسباب بازیها، تیغه های فنهای برقی و مدارهای برقی نام برد. از کاربرد MDF ضخیم یا Thick MDF علاوه بر ساخت اثاثیه و مبلمان، می توان استفاده در ساختمان سازی و ساخت ستونها و ارکهای داخل ساختمان نام برد. این نوع کاربرد بواسطه مقاومت MDF در برابر خمیدگی، پیچش و قدرت نگهداری پیچ عملی است.

 

معایب استفاده از MDF و مقایسه آن با لترون(نئوپان)

1- MDF دارای بافتی نرم بوده که یکی از دلایل سهولت ابزار زدن بر روی آن بشمار میرود .همین امر در محصولات داخل منزل که بصورت مونتاژی ساخته میشوند ایجاد ضعف می کند ،برای مثال اگر پیچی در داخل بافت ریز MDF پیچیده شود با چند بار جابه جایی هرز و لغ میشود این در حالی است که لترون(نئوپان روکشی) دارای بافتی درشت میباشد و پیچ داخل این بافت محکمتر قرار گرفته و کلاف میشود.

2- نکته بعدی مواد و رزین هایی است که در ساخت MDF به کار می رود که بسیار سمی می باشد و به هیچ وجه توصیه به استفاده محصولات MDF در داخل اتاق های کوچک (اتاق خواب کودکان و بزرگسالان)نمی شود . چرا که باعث اختلال در سیستم تنفسی و در طولانی مدت باعث آسم می گردد.

3- خوب برای انتخاب محصولاتی که از این دو جنس (MDF و لترون) ساخته میشود قطعاَ قیمت یک پارامتر تاثیر گزار است .باید توجه داشت که قیمت ورقهای MDF به نصبت لترون(نئوپان روکشی)بالاتر میباشد . پس در انتخاب محصولاتی که نیازی به خواص Mdf ندارند مثل دکوراسیون داخل منزل که در معرض رطوبت و آب قرار ندارند نیازی به انتخاب MDF آنها نمی باشد (سرویسهای خواب ،میز تلویزیون و غیره). ولی انتخاب MDF برای کابینت آشپزخانه یک انتخاب هوشمندانه است.

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

غزاله
ساعت22:15---10 بهمن 1391
اطلاعات جالبی بود ممنون

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









ارسال توسط M.H